Föremålsanalys

Just nu är det lite mindre slöjdporr, och lite mer skola som snurrar i slöjdporrgängets skallar.

Vi har under våren läst Textil slöjd (praktisk) och håller just nu på med en föremålsanalys. (som jag skrev om igår) Jag har lite taktiskt valt att analysera en ryamatta min mormor vävde på 50-talet, och detta därför att jag har en häng-up på rya nu överhuvudtaget och därför tänkte att då kan jag lika gärna skriva om det i skolan. (av samma anledning läser jag också vävdesign i umeå). Trixet är att få ut maximal antal högskolepoäng på att göra roliga saker.

Mattan! fast den har hängt på väggen.

Det är hemslöjdsrörelsen som kommit på det där med att ryor ska vara mattor. Förritiden var de täcken. Ser det inte mysigt ut?

(bilden är tagen från Uuve Snidares bok ”Ryamattan” som är skitabra)

Här är kvittot på garnet till min mormors ryamatta som är någon OUTGRUNDLIG anledning sparats i familjen sen femtiotalet.

One thought on “Föremålsanalys

Kommentera

