Ull!

Ibland brukar jag lite skämtsamt säga att jag är ullsexuell och syftar då på de närmast euforiska känslor som uppstår när man får tag i riktigt fin ull och får begrava händerna i den. Ordet ullsexuell (som ju inte är något ord på riktigt men definitivt borde bli det) är det inte jag som hittat på utan en klasskamrat från min första hantverkskurs på Gotlands Folkhögskola men jag kan verkligen känna igen mig i känslan det beskriver.

För att spinna (höhö) vidare på att ull är jäkligt bra, så lärde jag mig idag något jag vill dela med mig av.

Som den sanna nörd jag är låter jag alltid en eller flera slöjdböcker ligga på toaletten för att alltid ha något att bläddra i som gör toastunden mer berikande än bara ett sätt att göra sig av med sånt man inte längre behöver.

Ett slumpvis utvalt uppslag i boken ”Levande textil” upplyste mig om hur man i den folkliga läkekonsten använt ull till de mest spridda åkommor. Till exempel:

Öronvärk : tag lite smör på en svart ulltott och stoppa i örat.
Näsblod : knyt en ulltråd runt lillfingret.
Tandvärk : stek en svart ulltott i smör och lägg mot kinden.
Rödsot : Bränn en röd ulltråd i en sked och ät sedan upp askan.
”Älvablåst” (troligtvis nässelutslag) : Låt ett får andas över den sjuka.

Bra, eller hur! 🙂

/Malin

One thought on “Ull!

Kommentera

