Veckans nörd: Sara Degerfält.

Här kommer en intervju med veckans nörd: Sara Degerfält.

Sara Degerfält
Sara Degerfält

Vad är ditt nördigaste intresse?

Mitt nördigaste intresse, det är vävteori. För det är det jag tänker på när jag går och lägger mig, när jag sitter på bussen och varannan gång jag läser böcker så handlar det på nåt sätt om vävteori och alla mina bilder på min iphone är fyllda med bilder på vävar från olika ställen. Det är nyligen jag insett det, men det är nog så.

Vad är det i din slöjd som du går igång på?

Det monotona, jag är ganska spattig av mig, som person, så därför tycker jag att det är ganska skönt när saker och ting tar jättelång tid och är upprepande. Jag tror att det är någonting i det som gör mig lugn, liksom.

Det är därför vävning passar så bra?

Vävning funkar, stickning funkar, virkning funkar. Saker som inte funkar är sömnad. Det är bara blir fel. Men det är också för att jag inte kan så mycket om det. Handsömnad och broderi är hur kul som helst.

Hur upptäckte du slöjden från första början?

Jag har alltid hållt på att slöjda, fast jag har inte vetat om det. Sen när jag blev sjutton, arton, nitton, så fattade jag att jag höll på med något som inte alla andra höll på med och då upptäckte jag att jag var en slöjdare. Men jag forcerade det väldigt länge och tänkte att det var ett ganska töntigt uttryck. Att vara slöjdare, vad är det för uttryck, liksom, jag är människa. Jag var ganska obstinat när jag gick i gymnasiet, men sen insåg jag att det ju var så det var.

Ditt mest otippade intresse?

Oj! oj…

(lång tystnad)

Kommer ni på något?

Du tittar inte inte på några filmer?

Nej, gillar inte film, gillar inte musik, gillar inte att laga mat.
Det där är ju väldigt relativt, för i det här sammanhanget är det ju inte alls konstigt att vara intresserad av vävning. I andra sammanhang är det helt sjukt, typ. Så det är ju så, det är ju det mest otippade men samtidigt det mest normala. Det är lite konstigt att det kan vara så, eller hur?

Elin utropar: Kungafamiljen!

Ja! Kungafamiljen! Jag är ju rojalist!

Precis, tack Sara! Nu ska vi laga mat. 🙂

Sara Degerfält
Sara Degerfält
One thought on “Veckans nörd: Sara Degerfält.

Kommentera

