Trollskicklighet.

Här sitter jag och läser om troll, fast jag borde läsa min kurslitteratur. Dessvärre är det svårt att slita sig.

Troll har alltid varit ett av mina favoritväsen, och nu har jag fått ytterligare en orsak!
Jag tänkte berätta om dem genom att helt enkelt återberätta en sägen ur en av mina böcker. (som heter Älvor, vättar och andra väsen av Ebbe Schön)

Version av John Bauers bild, målad av Malin.
Version av John Bauers bild, målad av Malin.

Trollen, må ni tro, är rakt inga enslingar utan bor tillsammans i stora familjer. De har i stort sett samma intressen och bekymmer som människorna.

I den här berättelsen ska ni få höra vad som händer den som råkar rida förbi trollen när de har sin stora julfest. För festen har trollen utanför sin boning lyft upp en stor sten på en guldpelare och spelar och dansar, stojar och sjunger under den. Ut ur trollboningen kommer en fager kvinna som räcker ryttaren en märklig men vacker dryckesbägare. Men han anar oråd, och istället för att dricka häller han ut innehållet bakom sig. Några droppar hamnar på hästen, som av den brinnande smärtan från trolldrycken hoppar till och sätter av i vilt sken. Trollen jagar ryttaren, och de är snabba och kommer snabbt ikapp. Då rider han in på en åker. Han börjar rida tväråkers och då kan trollen inte längre följa efter, eftersom det blir korstecken när spåren skär över fårorna.

Ebbe Schön skriver att den här sortens sägner har funktionen att förklara dyrbarheters ursprung. Så det fina med den här historien är alltså den märkliga men vackra bägaren. Liknande föremål som är ovanliga till formen eller färgen är enligt folktrons logik bevis på att de kommer från trollen, som nämligen ansågs vara skickliga hantverkare!

Sen är ju jag aldrig sen att uppskatta en sägen heller. Hoppas ni gjorde det också!

/Malin

Kommentera

