Medan vissa har sommarlov…

Så pluggar andra vidare!
Jag (Elin) började idag skolan igen, efter att ha slutat tillsammans med resten av gänget för typ två veckor sen.

Jag läser en sommarkurs på Campus Varberg i Barn, textil och lärande. Planen är att vi skall lära oss hur superbra textil är för att lära kidsen matte, svenska och massa annat nyttigt. Den är mest en praktisk kurs, där vi tova, färgar, väver, broderar och mycket mer.

De andra i den lilla klassen är lärare, fritids pedagoger och förskollärare. Jag är den enda utan pedagogisk utbildning, vilket känns spännande.

Det jag alltid tycker är tråkigt när man talar om skolslöjd är det är så viktigt att tala om vilken nytta den har för ”de riktiga ämnena”, som matte och språk. Att slöjd leder till en ökad förståelse för matte, då man arbetar praktiskt med detta ämne i den slöjden som ämne, och att det leder till en ökad verbal förmåga, är för mig och många slöjd fantaster självklart. Och det är sjukt bra! Men jag tycker det är dags att lyfta upp skolslöjden och slöjden för dess egna, fantastiska skull, och inte bara som ett medel för att lära barnen ”viktigare saker som matte”. För slöjd, att kunna tillverka något med dina egna händer, är inte det värdefull kunskap i sig?

Hur som helst är jag väldigt taggad på kursen, och tror den kommer bli väldigt bra och lärorik! Det skall bli spännande att se hur diskussionerna kring skolslöjden utvecklas, och då jag själv inte är särskilt insatt i ämnet skall det blir kul att höra på de som kan mer än mig 🙂

Idag har vi färgat in tyg med hjälp av textiltryckfärg. Det var roligt! speciellt kul var det då vi arbetade i grupp och vi fick tillfälle att släppa på prestationen om att det skulle bli fint. Dessa färgade tygstyckena skall vi sedan trycka på och sy lapptäcken av. Spännande värre!

20120618-181759.jpg

One thought on “Medan vissa har sommarlov…

  1. Vilken spännande kurs! Ang vilket ämne som hjälper vilket så har det nog snarare varit tvärt om för mig, att matten har varit till stor användning i slöjdandet 😉

Kommentera

