Att lära sig ett nytt hantverk

Alla har vi varit nybörjare på allt, och känslan av att vara ny kan kännas väldigt olika. Antingen så är man full av nyfikenhet och upptäckar lusta, eller så är man bara frustrerad och arg och vill helst ha vunnit os i sin nya teknik innan man ens testat.

Under helgen lärde jag mig att knyta mackramé armband av en vän, och känslan av frustration, upptäckarglädje och ren ilska blandade sig på ett inte så soft sätt. Men så här i efterhand är jag glad och nöjd med vad jag har åstadkommit, och kan knappt minnas min frustration. Hejja!

Ett annat hantverk som jag precis knäckt koden till är brickband. Malin här på bloggen lärde mig lite grunder i skolan, men ska jag vara helt sann så fick hon göra det mesta och jag vävde. Det var en väldigt stressig och frustrerande skoldag, så det var liksom så det fick bli.

Men nu! Med hjälp av vävmagasinets fantastiska bok ”börja väv!” och språngmurs fantastiska nätguide så har jag lärt mig själv 🙂 Två fina band har det blivit till tonerna av P1, och jag har inte alls varit särskillt arg, snarare fylld av nyfikenhet och glädje över att lära mig något nytt.

 

Hur har ni det när ni lär er något nytt, är det med ren glädje ni lär, eller är frustration och os gulds tjurighet?

 

Elin

 

Image

 

Image

Kommentera

