Första skäggbeskrivningarna

Så, hur gjorde vi då de fräcka queerskäggen i dagens nyhetsmorgon?
Att göra skägg är så enkelt eller så svårt som man vill göra det. Egentligen så kan du bara välja din bästa teknik och köra igång. Du kan sy, nålbinda, virka, sticka, knyppla eller knyckla ihop. Bara kör! Jag kommer lägga ut hur vi gjorde de skägg som var med i TV så fort jag kan. Som sagt i ett tidigare inlägg är vi nu alla på medeltidsveckan i Visby, så de kommer under lediga stunder 🙂

Beskrivningarna kanske inte blir så fylliga, men de blir trevliga. Är det något du inte förstår, kommentera gärna så ska jag försöka mig på en bättre beskrivning.

Jag tänkte att vi skall börja med det skägg som jag tillverkade, det skägg som ser ut som ett gandalf liknande pipskägg (det är helt enkelt det skägg jag har på mig i klippet). Det är tillverkat av ett garn som har en väldigt spexig struktur, det är nämligen lockigt.

Jag använde mig av stickor nr 10, då garnet går ihop så pass mycket som går det bra med så pass grova stickor.
Jag lade sedan upp 10 maskor och rätstickade ca fyra varv, sen började jag minska för att skapa ”pip” känslan på det.
Jag minskade en maska i varje sida tre gånger, och hade då 4 maskor kvar. Sedan stickade jag till skägget hade en lagom längd, längden väljer du helt själv 🙂 Därifrån minskade jag ner maskorna tills det var en kvar, och avslutade där.

Jag tog sedan en bit av garnet och knöt runt huvudet, så det sitter på öronen.

Här ser du klippet när jag bär skägget!

Lycka till!
Elin

One thought on “Första skäggbeskrivningarna

Kommentera

