Slöjdporr på medeltiden!

I förra veckan var vi i slöjdporrgänget samt en massa andra kompisar som bekant på medeltidsveckan på Gotland. Det var helt underbart.

Självklart tog jag på mig slöjdporrsglasögonen och letade efter nördig, avancerad, underbar medeltids-slöjd på marknaden. I Tattarklanens stånd hittade jag förutom en massa trevliga människor det här skrinet tillverkat av Martin Alsén. Ohlala! Så fint!!

More is (som bekant) more!

20120815-182332.jpg

20120815-182341.jpg

I tattarklanens stånd fick jag också lära mig en del om den här tekniken: Tränsning. Det betyder i princip att man knyter eller trär eller typ klär ett föremål med tråd. Detta var något som sjömännen förr höll på med eftersom de hade gått om rep och tid. Efter ett tag så insåg de att de kunde sälja sina alster och fick på så sätt lite extrainkomster. Kunskaper om knopar och tränsning spred sig över världen i och med att sjömännen reste.

När man tränsar vill man att repet ska sitta tajt kring föremålet. Här är en kruka som är gjord med två trådar, en som är tjärad och en som inte är det, därav de båda färgerna.

20120815-182348.jpg

I ett annat stånd på marknaden hittade vi Snickarvikingen, där han stod och svarvade på sin egenbyggda trampsvarv. Jag och Karin (eller Fröken Augusti, som hon föredrar att bli kallad numera) stod och dregglade en lång, lång stund. Jag, Malin och Elin köpte oss varsin helt fantastiskt fin slända.

Medeltidsslöjden levererar, kan vi konstatera!

/Sara

Kommentera

