Skäggbeskrivning

En pinsam grej med min TV-debut var det faktum att jag lovade att alla mönster skulle finnas här. Det har de inte gjort. Min lama ursäkt är att jag blev varse om TV-uppdraget två dagar innan och hade ingen aning om vad jag egentligen skulle göra. Och direkt efter TV-sändingen åkte jag tillbaka till gotland och medeltiden. Inte så mycket bloggutrymme.

Men! Nu kommer bättringen 🙂
Idag kommer mönstret på det regnbågsskägg som Anna-Lisa bar under sändingen, och som jag även har en finfin bild när artisten för morgonen, Gnucci, bär skägget.

Så till beskrivningen. Detta är ett mycket enkelt skägg, du behöver garn i regnbågsfärger, vi använde oss av ekologisk ull, samt en virknål som är i lagom storlek för det garn du valt.
Lägg upp så många maskor som du tycket känns som en bra längd för skägget, vänd och virka ett varv fasta maskor i ditt uppläggningsvarv, utan att byta nål. När man virkar på detta sätt utan att byta nål, så blir virkningen (skägget) krulligt! Magi!
Gör dig sedan en snodd (förslagsvis virkar du även detta) som du fäster dina skäggstrån i och som du sedan knyter runt huvudet, eller gör små öron hakar 🙂

Så mina kära queerslöjdare, slöjda er ett färgglatt skägg! Och som vanligt, tveka inte att fråga om det är nåt som är oklart!

Här har ni det fina klippet där Anna-Lisa bär skägget

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=resultaten_fran_queerslojden_visas_upp_och_provas&videoid=2208277

Kommentera

