Glimåkra

Igår var jag på något så häftigt som Glimåkras vävdagar. Alla som har vävt har säkerligen suttit vid en vävstol märkt med just ”Glimåkra” då en av de största vävstolsfabrikerna en gågn legat här. Den har nu flyttat, men märket lever kvar och så även vävdagarna i just Glimåkra, som i år firade det 29 året!

Det var fina vävar, vävstolar och väverskor på plats. Själv blev jag ryafrälst! Jag satt för det mesta inne i hemslöjdskonsulenternas utställning ”Alla kan väva!” där det satt uppe en liten  trensa flossa vid namn ”lilla hjärtat” (här hittar du vävsedeln till just denna). Jag hade aldrig vävt rya innan, och det är jättekul! Jag stannade således rätt mycket vid denna lilla vävstol. Men jag gick naturligtvis även runt i utställningar, fikade och köpte lotter (men jag vann inget).

Alla ni som är intresserade av vävning och bor söderöver borde ta er förbi någon gång, det var fint 🙂

Image
Bröllopkuddar vävda av Jennie Jaksic (http://jenniejaksic.com/) Får illustrera min nya kärlek till rya
Image
Vackra vävar från Skåne
Kommentera

