Veckans bikt.

”Det var under min första praktik på slöjdlärarprogrammet det hände;

En elev hade en idé om att använda rosa övertråd och lila undertråd när hon sydde i ett vitt tyg. Jag tänkte att det kunde bli fräckt, vi pratade om det och eleven satte igång och sy.

Tio minuter senare klingar ett gällt ”NEEEEJ” genom salen. Det är textilläraren som upptäckt vad eleven gör. ”Så FÅR man bara inte GÖRA!”

Men jag tog faktiskt upp det med läraren sen, och förklarade att det faktiskt inte är ett brott, bara lite okonventionellt – och hon höll med mig!

Tyvärr hade eleven redan hunnit sprätta vid det laget…”

-Berättat av Emma Ö, Frilagret.

2 thoughts on “Veckans bikt.

  1. Snacka om att döda slöjdglädjen hos eleven. Tyvärr har jag liknande minnen av slöjden i skolan, syslöjd var inte kul. Mest för att det var så mycket rätt och fel och följa mönster och fråga om lov innan man ritade på tyget, klippte i det, nålade, satte igång att sy. Ingen glädje eller kreativitet. Och detta var trots allt på 00-talet.

Kommentera

