Slöjdporr.

Jag går in på datorn, och som vanligt loggar jag in på Facebook. Linda, en vän från året på Sätergläntan har lagt upp en bild på sitt senaste stickade alster och i bildtexten kan jag läsa att det är en mössa i flerfärgspatentstickning med flätor stickad i garnet Skimmer färgat med krapp, och renfana+indigo.

Linda är den duktigaste stickerskan jag känner, och jag känner igen kategorin av avancerat stickade alster. Jag tänker att Linda har stickat mössan av tre anledningar 1. Därför att det är svårt 2. Därför att hon kan. 3. Därför att hon kände för det.

När folk får för sig att de ska försöka definiera vad slöjd är brukar de prata om husbehov. Man slöjdar saker man behöver. Det stämmer inte längre. Inte när man kan köpa en funktionsduglig mössa på Stadium för 39 kronor.

Nej, det finns en annan anledning till varför folk slöjdar och den stavas L U S T.

Under Lindas mössbild har någon skrivit ”porr!”.

Slöjdporr.

Slöjdporr för oss är det samma som någonting extremt, någonting fullständigt supernördigt. Ett tillverkat föremål eller en tillverkningsprocess som är så svulstig och onödig att den inte längre kan motiveras med husbehovet tillfredställelse.

Slöjdporr:

Jag KAN, jag GÖR och jag NJUTER när jag gör det!

Här är en länk till Lindas fina blogg.

Lämna en kommentar